Ångmaskiner, Ångfartyg,
Ångslupar och Ånglok
Inledning - lite tankar av mig kring ångkraft
Jag har alltid gillat ångmaskiner och ånglok. Är lite av den ursprungliga maskinella kraftkällan för människan med sin imponerande frustande råa kraft, enkla teknik och långsamma gång.Stora ångmaskiner har ofta en takt eller hastighet som är jämförbar med pulsen hos en vuxen människa. Kanske även därför ångmaskiner kan locka, då de har lite av samma puls som människan själv ...
Ångmaskiner använder sig av vatten och eld, två så i grunden oförenliga element, och två av de fyra olika element (Vatten, Eld, Jord & Luft) man för mycket länge sedan ansåg att allt på jorden var uppbyggt av.
Fortfarande så sent som 1969 plockade man fram gamla beredskapsånglok för att forcera snömassorna med godståg på Ystadjärnvägen, denna snörika vinter i Skåne.
Och jag trivdes med att få se ånglok i riktig aktiv tjänst på järnvägen jag då bodde nära. För en 12-årig teknikintresserad kille var detta mys.
Ångmaskinsepoken representera nog också en epok där man fortfarande inte hade så fruktansvärt bråttom, där resande och annat fortfarande fick ta tid för människorna.
Fula ord man inte får använda, som Skalman i Bamse-serietidningen säger om "bråttom" och "fort".
Är nog ytterligare en association som gör att jag tilltalas av ångmaskiner.
En annan sak som också tilltalar, och nästan fascinerar mig, är att väldigt många ångmaskiner är så vackra för ögat! Gäller även många andra industriella maskiner från den tidsepoken.
Funktion och skönhet i en mysig förening. Inte var det den höga levnads-standarden, stor tillgång på pengar eller så som gjorde att man gjorde maskinerna estetiskt tilltalande!
Mer en känsla för att funktion och form hänger ihop och naturlig funktion som utvecklats under årtusende på jorden upplever vi ofta vacker ... så jag tror man hade en närmre sådan koppling på den tiden, kanske inte medvetet men ändå ...
Är en tilltalande reflektion för mig i alla fall ...
som ingenjör jag är ...
↑
Östra Södermanlands Järnväg ÖSLJ, Mariefred (Ångans Dag)Förberedelser dagen innan "Ångans Dag", vid lokstallet, 2010-06-04. Påeldning av ånglok vid lokstallarna i Mariefred, "Ångans Dag", 2010-06-05. Östra Södermanlands Järnväg ÖSLJ, Mariefred - Läggesta nedre - Taxinge Östra Södermanlands Järnväg är en väldigt fin och aktiv smalspårig museijärnväg med många vackra lok och vagnar i drift. Varje år anordnar man det stora ångeventet "Ångans Dag" med massor av ånglok i drift, aktiviteter runt spårområde vid Mariefreds station samt i övriga samhället. Här kan den ångintresserade får utlopp för koldoft, ångloksljud, frustande från ångmaskiner samt åkturer med ångtåg. Är även mycket för den nostalgiskt intresserade eller för den som bara gillar välarrangerade lite annorlunda tillställningar. På ÖSLJ:s hemsida finns det mycket att läsa om museiföreningen samt historiken kring alla lok och vagnar. ÖSLJ har även en kanal på YouTube med videor. Du kan se fler foton från mitt besök på Ångans Dag 2010 här. |
↑
Hjulångaren Eric Nordevall IIHjulångaren Eric Nordevall II på sin Ericsgata 2011, på sjön Roxen vid inloppet till Göta Kanal i Norsholm. Hjulångaren Eric Nordevall II på sin Ericsgata 18 Augusti 2011. Hjulångaren Eric Nordevall II är en autentisk replika byggd efter originalet som sjönk i Vättern den 4 juni 1856, efter 20 års trafikerande av Göta Kanal. Hjulångaren Eric Nordevall byggdes på Hammarstens varv som ett av de allra första maskindrivna fartygen som trafikerade Göta Kanal, sträckan Stockholm - Göteborg. Ångmaskin och ångpanna byggdes vid Motala verkstad. I och med hjulångaren Eric Nordevall var det första gången i historien man kunde trafiker sträckan Stockholm - Göteborg enligt tidtabell! En riktig revolution som blev en sorts inledning på modernt motoriserat transporterande av både människor och fraktvaror! I August 2011 var det dags för Ericsgatan / Jungfrufärden till Stockholm och dop, från varvet i Forsvik. Den 18 Augusti kom man till Göta Kanalhamnen i Norsholm, där jag och väldigt många andra mötte upp och välkomnade. Läs om Ericsgatan 2011 här. Mer info om Ericsgata, med videoklipp, etc. Eric Nordevall II´s Historik på hjulångarens hemsida. Hjulångaren Eric Nordevall II är byggd på varvet i Forsvik, vilket nu är nationellt Fartygsvärncentrum, för underhåll av K-märkta gamla båtar och museibåtar dvs för att vårda vårt maritima kulturarv. Det mest imponerand är att man gjutit och tillverkat en autentisk kopia av ångmaskinen samt en autentisk ångpanna nitad på gammeldags sätt! Ångmaskinen är som ett mekaniskt konstverk av skönaste sort :-) Men även ångpannan är väldigt vacker, liksom det imponerande skrovet! Hjulångaren Eric Nordevall II är verkligen värd att uppleva. Eric Nordevall II på Facebook Se foton från Forsviks Bruk / Fartygsvärncentrum / Eric Nordevall II, från mitt studiebesök där. |
↑
Ångslupen S/S MoaMoa i Motala Ström, vid Bergsbron under Kulturnatten 2009 i Norrköping. Ångslupen Moa, med hemmahamn Norrköping, är en fin liten välskött ångslup godkänd för trafik med 12st passagerare. Moa har en väldigt ovanlig och iögonfallande "turandot-akter", som förlänger vattenlinjen och ger skrovet sin unika prägel. Skrovet återfanns i Västergötland i slutet av 90-talet och byggdes om 2001-2007 till ångslup. Dop och sjösättning skedde den 2 juni 2007. Båten ägs, drivs och sköts om av Norrköpings Ångbåtsförening. Stående ångpanna av eldrörstyp Tvåcylindrig ångmaskin typ B2 Ångmaskinen är en nytillverkad Svensk ångmaskin typ B2, med maskineffekt 10 ihk. Tillverkas numera av Mora MarinTeknik. Utväxling mellan maskin och propeller är 1:10, men kommer troligen optimeras framöver. Moa har en propeller i bronslegering med 4 blad, en diameter på 550 mm samt en stigning på 600 mm, vilken inför säsongen 2011 ökats för en bättre belastning av ångmaskinen. Ångslupen Moa i Motala Ström framför Arbetets Museum, vid Kulturnatten 2009 Sommaren 2011 har man legat vid kaj i Göta Kanal hamnen hos Kapten Billes i Norsholm och kört passagerarturer på Göta Kanal. Ångslupen Moa i trafik på Göta Kanal Lite mer fakta om S/S Moa kan man hitta hos: Sveriges Ångbåtsförening / Moa. Skrovet är troligen från 1800-talet men resten nybyggt på 2000-talet inkl ångmaskin och vedeldad eldrörsångpanna. Jag rekommenderar varmt en skön tur med Moa! Uppdaterad: 2012-06-03 Ångbåtstrafik sommaren 2012: Ångslupen S/S Moa (ångbåt) kör turer på Göta Kanal vid Norsholm enligt tidtabell i år igen. Ångbåtsturerna går ToR från Götakanalhamnen i Norsholm och på kanalen via någon slussning. Se webbsida för trafikinfo / tidtabell / biljettbokning / biljetter / ångbåtsturer / åka ångbåt. För köp / bokning av biljett för båttur med ångslupen S/S Moa se även Kapten Bille´s, där S/S Moa utgår ifrån och har sin hemmahamn under sommaren. Hitta på Karta Se även foton från min tur med ångslupen S/S Moa, Söderköping - Mem 2009! |
↑
S/S Gauthiod2009-07-02Såg denna lilla söta ångdrivna båt S/S Gauthiod, byggd på Härnösands mek vst 1907. Låg vid kajen vid Stegeborgs Hamnkrog i Slätbaken 2009-06-19. Enligt blogginlägg har S/S Gauthiod renoverats på Oskarhamns varv ganska nyligen. Har en kompound ångmaskin med en högtryckar på 97 mm i diameter och har en slaglängd på 100 mm samt driftsvarvtal på drygt 200 rpm. Vedeldad liggande panna, samt kölkondensor från och med 2007. Hytten är ny 2007. Och jo himmeln var så dramatisk! 2010-06-29, Några nya foton på ångbåten S/S Gauthiod från Stegborgs Marina: |
↑
Kristianstad Järnvägsmuseum - Ånglok S81646Ångloket S81646 till vänster är en del av Järnvägsmuseet i Kristianstad och finns utanför detta.
Jag tycker mekaniken, se bilden till höger, som för över kraften från ångcylindrarna och som hjälper
till att tima ångfördelningen via sliden till dessa är väldigt vacker.
Skylt på ångloket i Kristanstad: "A.B. Lindholmen - Motala,
Motala Verkstad, No.725. 1926 Överhettning Patent Wilhem Schmidt". Visst är dessa stora ånglok bara så vackra och imponerande ... |
↑
Länkar: ...........................................................
Svensktillverkade ångmaskiner B2, Bernt Breding B2 Ånga - Ångmaskiner, Elbåt & Kanalbutik.
Eskader återförsäljare av bl.a. ångmaskiner.
Tändkulans vänner.
Rubens Maskinhistoriska samlingar.
Nils Kristenssons ångmaskiner och båtmodeller.
Ångmaskin i Wikipedia.org.
Lista över svenska ångfartyg i Wikipedia.org.
Stiftelsen Skärgårdsbåten - föreningen för ångbåtsvänner!
Sveriges Ångbåtsförening - sammanställer en ångbåtskatalog över svenka ångslupar & ångfartyg.
Hjulångaren Eric Nordevall II - rekonstruktion m. skrov, ångmaskin & ångpanna enligt originalmodell!
Å/S Forsvik - ångslupen Forsvik från 1867, gör passagerarturer på Göta Kanal & sjön Viken.
Fartygsvärncentrum - Sveriges första, med varv i Forsvik utanför Karlsborg invid Motala Ström!
Hjulångaren Eric Nordevall II - Rekonstruktion av Svergies först ångbåt i linjetrafik!
Hjulångaren Eric Nordevall II - dess logg på Facebook (= mest aktiv)!
Studiebesök i Forsviks Bruk 2010 - med besök på hjulångaren Eric Nordevall II
Wetterns SjöfartsHistoria i Jönköping - med Ångfartygssida och spännande arrangemang.
S/S Motala Express Ångbåtsförening - gammal fin passagerarbåt i trafik på Vättern.
Ångfartyget S/S Boxholm II - Sjön Sommens pärla sedan 1904, med sommartrafik.
Swedish Steamships - Fin engelskspråkig sida om Svenska ångfartyg.
Ångfartyg 1 - 5 - Fem webbsidor om ångbåtar hos Axel´s Fartygshistoria.
Svenska Ångfartyg under de första 2 decennierna - En tabell med årtal, fakta och historika öden.
Ångbåtar i Södertälje - svartvita (s/v) foton på ångbåtar och ångbåtstrafik i Södertälje ångbåtshamn.
Motorslupen Ran - en passagerarbåt som byggdes 1913, kan hyras för turer kring Stockholm.
Sällskapet Ångbåten - bildades 1965 för att bevara ångaren BOHUSLÄN, nu även Färjan 4.
Föreningen Ångslupen GERDA - en ideell stödförening för ångslupen s/s Gerda, Eskilstuna.
Hjulsbrovarvet - Kinda kanals historia - med bl.a. historik kring ångfartygstrafik.
Ångslupen Tyn - en fint renoverad ångslup med träskrov, byggd 1890.
Nättrabyån - med passagerarbåten Axel, en gammal ångbåt i sommartrafik från Karlskrona.
Gripsholms-Mariefreds Ångfartygs AB - med ångbåtarna: Frithiof, Nocturne, Maryonette & Bellman.
Ångaren s/s Trafik, Hjo - en av Sveriges äldsta och bäst bevarade ångbåtar. Kör sommarturer.
Kommande aktiviteter inom ångbåtar - aktuellt hos Sveriges ÅngbåtsFörening SÅF.
Ångmaskiner kompendium (9-sidig pdf) - Tekniska Museet, Stockholm.
2010-06-29, nya länkar:
Maritima föreningar & organisationer - Sjöhistoriska Museet, Stockholm (del av Statens maritima museer).
Maritimt i Väst - en mötesplats för det maritima kulturarvet.
Ångexperimentum i Varvshallen vid Forsviks Varv - en ångteknik-upplevelse avsedd för alla.
S/S Robert ångbogserare - hemsida för "steamtug" S/S Robert m data och info om renovering.
Små bogserbåtar / arbetsbåtar - foton med små bildtexter över många små arbetsbåtar i Sverige.
Ångbåtstidtabell 2009 (pdf) - med mycket info (årets tidtabell finns hos bl.a. turistbyråer).
Arbetslivsmuseer - webbsida om Sveriges 1397 arbetslivsmuseer (= bra turisttips!).
Videofilmer på YouTube:
YouTube - Icebreaker s/s Sankt Erik - Mysig ångbåtskänsla på video....
YouTube - s/s Sankt Erik engine rooms - Mysig ångbåtskänsla på video....
YouTube - s/s Bore engine room - Mysig ångbåtskänsla på video....
YouTube - s/s Norrskär engine room - Mysig ångbåtskänsla på video....
YouTube - Steaming & dreaming - Mysig ångbåtskänsla på video....
YouTube - Steamship whistle salute - Mysig ångbåtskänsla på video....
Note:
Ångmaskinsbilderna är mina egna foton, © copyright Bosse.