Mina Bilar & MC
Honda CB500 four Honda CR-V att välja SAAB 900C SAAB 99cc SAAB V4 Suzuki GT250 Volvo 145 Söka info om bilar
Min första motorcykel var en Suzuki GT 250 -1973 års modell.
Tvåcylindrig tvåtaktare med 6 växlar och s.k. Ramair-kylning av topplocken. Inköptes begagnad, fick pakethållare och trimmades lite. Höll dock inte för långturer ... Skar 5:ans drev en gång... på väg hem ifrån Blekinge... Brände stort hål i kolvtoppen en annan gång... på väg hem med kompisgänget på motorvägen strax söder om Göteborg, vid omkörning en het sommardag så bara försvann halva effekten plötsligt - centimeterstort hål i kolven... Fick ändå ca 35.000 km ihop. |
Min andra motorcykel - en Honda CB500 Four K3, 1978... en riktig kompis. Fyrcylindrig rak fyrtaktare, 48hk SOHC, med 5 växlar och elstart. Rödgränsen gick vid 9.400rpm, men hyfsat drag på lägre varvtal också, så trevlig att köra. Köpte jag fabriksny mitt under tiden jag gjorde lumpen, 21 år gammal. Min drömmotorcykel sedan tidiga tonåren! Farsan var trevlig och gick i borgen för mig, för avbetalningen. Dagpengen räckte till avbetalningar, om jag snålade lite... mycket! Och det var det värt... En härlig o trivsam MC för en person! Hondan utrustades med pakethållare, motorskyddsbågar, en Dunstall helkåpa och så småningom smidiga egentillverkade packlådor i glasfiber - all glasfiberplast solgul. Här lagar jag frukost på Trangiaköket under fricamping i skogen någonstans i Sverige... myyyys! Framfjädringen byggde jag om till luftassisterad fjädring, för att bättre orka bära kåpa och packning. Blev kanonbra!!! Samt bytte bakfjädringen till Marzocchi stötdämpare med progressiva fjädrar för bättre väghållning lastad för långfärd. Packlådorna i glasfiber designade jag själv, byggde egna gjutformar till och tillverkade två i glasfiberplast. Lackade själv inkl. texten HONDA. Blev fina, tåliga och vattentäta - var bara så nöjd! Vi fick ca 37.000 km ihop men såldes 1984. |
Min första bil - SAAB 96 V4 1970. En trotjänare med smeknamnet *skrället*, köpt 1978 o såld 1987. En fantastisk vinterbil ... oooj vilka Skånska snövintrar och snödrivor vi tagit oss igenom!!! Är utformad som ett tefat undertill med slät botten, som bara har längsgående räfflor, under hela bilen. Glider som ett tefat upp över snödrivor och styr rakt fram av de längsgående räfflorna! Byggdes om med en Stromberg 175 CD-2 konstantvakuum förgasare för miljövänligare avgaser och minskad bränsleförbrukning. Fick på köpet mer motoreffekt! Bränsleförbrukning på 7,0 Liter / 100 km vid landsvägskörning... Med egen avancerad elektronisk tändning... Helt OK för en bil från 1970, tycker jag! Saab 96, dess modellhistorik |
SAAB 99cc 1975. Den andra bilen jag kom i kontakt med som vår familjebil, ägd av dåvarande hustrun men servad och skött av mig. Köpt begagnad 1982 och såld 1990, fortfarande utan några rostskador. Här på en semestertur i Värmländska Brunskog 1986. På bilden är det jag och vår hund Frida, en Flatcoated / Curlicoated retriever. En trevlig och pålitlig bil som gjorde god tjänst åt henne till vardags och förde oss ut på många spännande utflykter på fritiden. Även lite laståsna i byggmaterial. |
Nästa bil jag blev ägare till var en Volvo 145 av 1974 års modell. Blev 10:e ägaren till den!!! När tvillingbarnvagnen inköptes vintern 1986-87, inför den väntande nedkomsten så... Ooops, den rymdes inte i SAAB 99cc! Surprise...! Volvo herrgårdsvagn behövdes och bara 10.000 kr i kassan !!! Sålde min V4:a och lyckades hitta denna rostlagade och omlackade Volvo i riktigt hyfsat skick! Pris 10.000 kr!!! Fungerade bra, även på en del längre äventyr i Sverige. Rymde hund i egen 3:e-del av lastutrymmet, tvillingspädbarn, semesterpackning för vandrarhem, två resebarnsängar, tvillingliggvagn, campingkök, färskvatten, blöjor etc. och endast barnvagnsunderredet på taket! Såldes 1990 efter 3,5 års förnämlig tjänst åt oss! |
Nästa långvariga bekantskap blev SAAB 900C 1987 års modell. Köpt 1990. En rostfri och väl fungerande bil ... trevlig att köra och att hålla i skick! Gjorde tjänst på ett fantastiskt och problemfritt sätt under 16 år! (Såld 2006-06-10) Var utrustad med min egenkonstruerade elektroniska tändning. Bränsleförbrukning vid långtur i Sverige höll sig runt 8,0 liter / 100 km (på väg m 70/90km/h)! Avgasvärden med min tändning var vid besiktning 2005-10-27 CO 1,2% och HC 58ppm på denna förgasarbil vid 254.773km körsträcka, att jämföras med lagkraven på en katalysatorrenad bil med CO <0,5% resp. HC <100ppm! HC-avgasvärdet säger ju hur ren förbränningen är och utan katalysator klarade jag långt under lagkraven för katalysatorening, fast en katalysator renar/sänker HC-värdet mycket i avgaserna! En katalysatorrenad bil är i praktiken dock betydligt renare. Fotot taget uppe på Taberg i Småland, påsken 2003. Sålde min SAAB 2006-06-10 vid en körsträcka på 258.500 km. Den har varit en fantastisk bil med otroligt hög driftsäkerhet och väldigt lite reparationer samt fortfarande i stort rostfri vid 19 års ålder! När denna bilen kom in i mitt liv 1990-07-07 hade den gått 52.000 km och kändes som ny. Har blivit hyfsat ompysslad av mig under de 16 åren och jag har gjort all service och de allra flesta reparationer själv samt själv rostskyddat bilen under åren med Dinitrol produkter, vilket uppenbarligen varit till nytta. Använde Castrol GTX magnatec 5W-40 helsyntetisk motorolja och Castrol TAF-X 75W-90, API GL 4/5 helsyntetisk växellådsolja. Växellådan har aldrig varit så trevlig att växla tidigare, snabbväxlad och synkar fint ... hoppas det är bra för den också ... Castrol TAF-X är ej rekommenderad av någon för min SAAB ... bytte till TAF-X vid ca 190.000 km körsträcka. Finns åsikter om att växellådan kan börja läcka med helsyntetolja men min är helt tät! Se lite fler åsikter om SAAB och vxl olja: SaabSpecialisten på Värmdö, Motorn både går fint och låter fint (tyst) med Castrol GTX magnatec 5W-40. Fick efter övergången till Castrol magnatec, som gjordes vid ca 190.000 km körsträcka, byta topplockspackning efter ett tag pga oljeläckage in i en cylinder (troligen gammal packningsskada) och oljeförbrukningen steg annars också. Efter drygt 15.000 km "inkörning" blev den tätare och drog sedan mindre olja än innan bytet. Castrol rekommendationstabell för SAAB 900, 900i, -16V 1979-93 där du ser den längst ned till vänster under Verktyg. Och axlarna till handbromsens hävarmar smorde jag med Wagner Lockheed Silicone Disc Brake Lubricant, ett silikonfett som skyddar mot rost och har extrem motståndskraft mot att sköljas bort av vatten ... ger problemfri handbroms! Bromshaveri
På
min SAAB 900 havererad bromsskivan för höger framhjul veckan innan midsommar
2005. Hela bromsskivan slets loss ifrån sitt nav under en inbromsning.
Som tur var inträffade haveriet i en helt ofarlig trafiksituation och knappt 1
km hemifrån. Enligt Motormännens tekniker är det ett extremt ovanligt haveri som händer så sällan att man räknar med att det aldrig händer. Skulle man byta bromsskiva i förebyggande syfte så skulle nästan allt på bilen bytas i förebyggande syfte, så det är inte rimligt enligt Motormännen. |
Min nuvarande bil - Honda CR-V 2006
Köpte i maj 2006 en Royal Blue Honda CR-V, lite av min drömbil. En bil jag satsar på att
behålla länge, typ 10 - 15 år. Honda CR-V är normalt framhjulsdriven och har en fyrhjulsdrift (Honda Real Time 4WD) som kopplas in helt automatiskt så fort det finns en liten tendens till slirning på
framhjulen. Inkopplingen styrs helt mekaniskt och sker via ett lamellpaket. Min Honda CR-V är utrustad med Hondas VSA system (Vehicle Stability Assistent) som både är ett antislir- och ett antisladd-system. Antislirsystemet fungerar även som elektronisk diffspärr för båda hjulaxlarna, vilket gör att man verkligen får maximal framkomlighet i dåligt vinterväder med mycket snö och ishalka. Den höga markfrigången på 200 mm och de stora 16 tum hjulen med 215/65 R16 däck bidrar också till god framkomlighet i snö. (Markfrigången är sänkt av sidfotstegen mellan hjulen, så den höga frigången syns inte riktigt.) Bilen har en väldigt trevlig och pigg 4-cylindrig
i-VTEC
bensinmotor på 150 hk
och 2,0Liter slagvolym samt en
mycket bra 5 växlad växellåda med väldigt destinkta lägen. Tändsystemet har
separata tändspolar direkt på varje tändstift. Min bränsleförbrukning ligger på 8,3L/100km vid långkörning MellanSkåne - Karlskrona med mycket 110km/hr väg och sommarhetta med hårt arbetande AC. Vid lite kortare utflykter på väg med 70/90km/hr drar min CR-V 7,8L/100km och vid blandad kortare körning med en hel del stadskörning med AC i sommarvärme drar den ändå bara 8,7L/100km. Säkerheten är bra både för de åkande i bilen, andra bilar och oskyddade
gångtrafikanter. Honda CR-V har även ett bra stöldskydd, enligt Thatcham är skyddet 5(5) stjärnor mot stöld av bilen och 4(5) för stöld ur bilen för årsmodell 2003 - 2006. Jag känner mig otroligt nöjd med min Honda CR-V och trivs väldigt bra med
den. Jag gillar dess bruksbetonade karaktär med bara ett fåtal knappar och funktioner att manövrera och dess robusta lite nyttobetonade uppbyggnad i kombination med ombonad innermiljö och lite diskret elegans. Eftersom jag nu inte valt en bränslesnål småbil är jag väl medveten om detta och cyklar mest eller åker spårvagn inom stan där jag bor och tar tåget när jag ska till angränsande städer - det är ju trots allt ens bensinförbrukning totalt per år som är viktig. Men Honda CR-V drar ändå ca 1dl/mil mindre än min förra bil SAAB 900C -87, vilken ändå drog ovanligt lite bl.a. med hjälp av egenutvecklad kraftfull elektronisk tändning. Lite mer fakta kan du se i Honda CR-V säljbroschyr samt i Honda CR-V Tekniska specifikationer. Honda CR-V modellhistorik:
Generation 1: 1996 - 2001 Generation 2: 2002 - 2006 (lanserades i december 2001) Är denna modell jag har.
2004 uppdaterades fronten och bakdelen kosmetiskt samt inredningen
en del.
2005 uppdaterades fyrhjulsdriften Honda Real Time 4WD med bl.a. ett 50% snabbare ingrepp av bakhjulen, förbättrades fjädringen något m kraftigare krängningshämmare samt infördes fler krockkuddar, stöldalarm, VSA, 16" hjul, större bromsar och drive-by wire trottelspjäll. Generation 3: 2007 - (premiärvisas 28 september 2006 på Paris-salongen)
Honda CR-V har sålts i 2,5 miljoner exemplar de första 11 år på marknaden och är den mest sålda SUVen i Norden.
Se även mer info nedan om Honda CR-V från perioden då
jag funderade över mitt framtida fordonsägande. |
Framtiden (2005/2006) - när jag fundrade över kommande fordon...
|
Att söka info kring bilar
Hur en tilltänkt bil förväntas klara rost kan du läsa i
ViBilägares Rostregistret.
Tyvärr tar Vi Bilägares rostregister inte hänsyn till vilket "rostmotstånd" en bil får efter att ägaren kostat på en kompletterande rostskyddsbehandling! Krocksäkerhet och rostskydd är två viktiga parametrar för mig, sedan får bilen gärna vara rolig och bekväm att köra och lite snygg och småtuff att se på. Om olika bilmodellers tillförlitlighet kan du se hos RELIABILITYINDEX 2006, där bl.a. de senaste 10 årens 100 mest tillförlitliga bilmodeller i England (UK) presenteras. Om krocksäkerhet i verkliga krockar kan du läsa hos Folksam och vid krockprov hos EuroNCAP. Personligen tycker jag Folksams resultat är intressantas då det gäller för den verklighet vi kör bil i! Hos Folksam kan man se att min f.d. gamla SAAB 900 1987 har samma krocksäkerhet som de bästa av dagens (2006) småbilar har ute i verklig trafik, trots att dessa har så väldigt fina krockresultat hos EuroNCAP! Luffa runt med bil, camping ... bil, tält, husvagn?Jag har alltid gillat att "luffa runt" i Sverige och norden, först med MC och sedan med bil. Bara ha en grov resplan och köra lite som intuitionen leder mig, kanske följa vädret. Bo lite på vandrarhem, någon gång ibland på ett pensionat eller mindre hotell men oftast vildcampa i naturen i litet fjälltält. Två till tre dygn camping i naturen och sedan en natt på vandrarhem, helst med genuin charm, för lite bekvämlighet med dusch, matlagning och kanske träffa lite trevliga människor är perfekt. Som en dag sommaren 2004 då jag vaknade i tältet en solig morgon långt in längs en skogsväg i Småland ... satte på lite te i Triangia köket och plockade cm stora blåbär på en liten 1/2 meter hög kulle precis vid tältet ... och allt akompanjerat av skogens ljud och dofter! Så härligt avkopplande.
Förra SAAB Combi Cupe byggde jag in
drivelektronik till kupefläkten så den kunde köras med låg strömsnål fart hela
natten.
Har aldrig direkt varit sugen på husvagn ... då jag gillar att vara på luffen
varje dag med bilen och gärna då och då leta mig in på små och lite besvärligare
vägar känns det som en husvagn skulle vara klumpig att dra efter sig. |
|