Bosse´s Living-Space Logo
"Var inte rädd för döden.         
Var rädd för det olevda livet!"
Bertolt Brecht

Mina Bilar & MC


Suzuki GT250 1973 Min första motorcykel var en Suzuki GT 250 -1973 års modell.
Tvåcylindrig tvåtaktare med 6 växlar och s.k. Ramair-kylning av topplocken.

Inköptes begagnad, fick pakethållare och trimmades lite.
Höll dock inte för långturer ...
Skar 5:ans drev en gång... på väg hem ifrån Blekinge...
Brände stort hål i kolvtoppen en annan gång...
på väg hem med kompisgänget på motorvägen strax söder om Göteborg, vid omkörning en het sommardag så bara försvann halva effekten plötsligt - centimeterstort hål i kolven...
Fick ändå ca 35.000 km ihop.

Honda CB500 Four K3 Min andra motorcykel - en Honda CB500 Four K3, 1978... en riktig kompis.
Fyrcylindrig rak fyrtaktare, 48hk SOHC, med 5 växlar och elstart.
Rödgränsen gick vid 9.400rpm, men hyfsat drag på lägre varvtal också, så trevlig att köra.

Köpte jag fabriksny mitt under tiden jag gjorde lumpen, 21 år gammal.
Min drömmotorcykel sedan tidiga tonåren!
Farsan var trevlig och gick i borgen för mig, för avbetalningen.

Dagpengen räckte till avbetalningar,
om jag snålade lite... mycket!
Och det var det värt...

En härlig o trivsam MC för en person!

Honda CB500 Four K3 Hondan utrustades med pakethållare, motorskyddsbågar, en Dunstall helkåpa och så småningom smidiga egentillverkade packlådor i glasfiber - all glasfiberplast solgul.
Här lagar jag frukost på Trangiaköket under fricamping i skogen någonstans i Sverige... myyyys!
Framfjädringen byggde jag om till luftassisterad fjädring, för att bättre orka bära kåpa och packning. Blev kanonbra!!! Samt bytte bakfjädringen till Marzocchi stötdämpare med progressiva fjädrar för bättre väghållning lastad för långfärd.

Honda CB500 Four K3 Packlådorna i glasfiber designade jag själv, byggde egna gjutformar till och tillverkade två i glasfiberplast. Lackade själv inkl. texten HONDA.
Blev fina, tåliga och vattentäta - var bara så nöjd!

Vi fick ca 37.000 km ihop men såldes 1984.

SAAB V4 1970 Min första bil - SAAB 96 V4 1970.

En trotjänare med smeknamnet *skrället*, köpt 1978 o såld 1987.

En fantastisk vinterbil ... oooj vilka Skånska snövintrar och snödrivor vi tagit oss igenom!!!

SAAB V4 1970 Är utformad som ett tefat undertill med slät botten, som bara har längsgående räfflor, under hela bilen. Glider som ett tefat upp över snödrivor och styr rakt fram av de längsgående räfflorna!

Byggdes om med en Stromberg 175 CD-2 konstantvakuum förgasare för miljövänligare avgaser och minskad bränsleförbrukning.
Fick på köpet mer motoreffekt!

Bränsleförbrukning på 7,0 Liter / 100 km vid landsvägskörning...
Med egen avancerad elektronisk tändning...
Helt OK för en bil från 1970, tycker jag!
Saab 96, dess modellhistorik

SAAB 99cc 1975.

Den andra bilen jag kom i kontakt med som vår familjebil, ägd av dåvarande hustrun men servad och skött av mig.

Köpt begagnad 1982 och såld 1990, fortfarande utan några rostskador.
Här på en semestertur i Värmländska Brunskog 1986. På bilden är det jag och vår hund Frida, en Flatcoated / Curlicoated retriever.

En trevlig och pålitlig bil som gjorde god tjänst åt henne till vardags och förde oss ut på många spännande utflykter på fritiden. Även lite laståsna i byggmaterial.

Nästa bil jag blev ägare till var en Volvo 145 av 1974 års modell.
Blev 10:e ägaren till den!!!

När tvillingbarnvagnen inköptes vintern 1986-87, inför den väntande nedkomsten så... Ooops, den rymdes inte i SAAB 99cc! Surprise...!

Volvo herrgårdsvagn behövdes och bara 10.000 kr i kassan !!!

Sålde min V4:a och lyckades hitta denna rostlagade och omlackade Volvo i riktigt hyfsat skick! Pris 10.000 kr!!!

Fungerade bra, även på en del längre äventyr i Sverige. Rymde hund i egen 3:e-del av lastutrymmet, tvillingspädbarn, semesterpackning för vandrarhem, två resebarnsängar, tvillingliggvagn, campingkök, färskvatten, blöjor etc. och endast barnvagnsunderredet på taket!
Såldes 1990 efter 3,5 års förnämlig tjänst åt oss!

Nästa långvariga bekantskap blev SAAB 900C 1987 års modell. Köpt 1990.

En rostfri och väl fungerande bil ... trevlig att köra och att hålla i skick!

Gjorde tjänst på ett fantastiskt och problemfritt sätt under 16 år! (Såld 2006-06-10)

Var utrustad med min egenkonstruerade elektroniska tändning.
Bränsleförbrukning vid långtur i Sverige höll sig runt 8,0 liter / 100 km (på väg m 70/90km/h)!

Avgasvärden med min tändning var vid besiktning 2005-10-27 CO 1,2% och HC 58ppm på denna förgasarbil vid 254.773km körsträcka, att jämföras med lagkraven på en katalysatorrenad bil med CO <0,5% resp. HC <100ppm!
HC-avgasvärdet säger ju hur ren förbränningen är och utan katalysator klarade jag långt under lagkraven för katalysatorening, fast en katalysator renar/sänker HC-värdet mycket i avgaserna! En katalysatorrenad bil är i praktiken dock betydligt renare.
Fotot taget uppe på Taberg i Småland, påsken 2003.

Sålde min SAAB 2006-06-10 vid en körsträcka på 258.500 km. Den har varit en fantastisk bil med otroligt hög driftsäkerhet och väldigt lite reparationer samt fortfarande i stort rostfri vid 19 års ålder!
När denna bilen kom in i mitt liv 1990-07-07 hade den gått 52.000 km och kändes som ny. Har blivit hyfsat ompysslad av mig under de 16 åren och jag har gjort all service och de allra flesta reparationer själv samt själv rostskyddat bilen under åren med Dinitrol produkter, vilket uppenbarligen varit till nytta.

Använde Castrol GTX magnatec 5W-40 helsyntetisk motorolja och Castrol TAF-X 75W-90, API GL 4/5 helsyntetisk växellådsolja. Växellådan har aldrig varit så trevlig att växla tidigare, snabbväxlad och synkar fint ... hoppas det är bra för den också ... Castrol TAF-X är ej rekommenderad av någon för min SAAB ... bytte till TAF-X vid ca 190.000 km körsträcka.
Finns åsikter om att växellådan kan börja läcka med helsyntetolja men min är helt tät!
Se lite fler åsikter om SAAB och vxl olja: SaabSpecialisten på Värmdö,
Motorn både går fint och låter fint (tyst) med Castrol GTX magnatec 5W-40. Fick efter övergången till Castrol magnatec, som gjordes vid ca 190.000 km körsträcka, byta topplockspackning efter ett tag pga oljeläckage in i en cylinder (troligen gammal packningsskada) och oljeförbrukningen steg annars också. Efter drygt 15.000 km "inkörning" blev den tätare och drog sedan mindre olja än innan bytet.
Castrol rekommendationstabell för SAAB 900, 900i, -16V 1979-93 där du ser den längst ned till vänster under Verktyg.

Och axlarna till handbromsens hävarmar smorde jag med Wagner Lockheed Silicone Disc Brake Lubricant, ett silikonfett som skyddar mot rost och har extrem motståndskraft mot att sköljas bort av vatten ... ger problemfri handbroms!

Bromshaveri

På min SAAB 900 havererad bromsskivan för höger framhjul veckan innan midsommar 2005. Hela bromsskivan slets loss ifrån sitt nav under en inbromsning.
När bromsskivan skjuvades av hördes en skarp smäll och sedan ett isande skrik av metall som slits sönder.


Som tur var inträffade haveriet i en helt ofarlig trafiksituation och knappt 1 km hemifrån.
Kändes lite omskakande att förlora så mycket bromskraft och få en bil som drog starkt åt vänster vid inbromsning mitt ute i trafiken!


Enligt Motormännens tekniker är det ett extremt ovanligt haveri som händer så sällan att man räknar med att det aldrig händer. Skulle man byta bromsskiva i förebyggande syfte så skulle nästan allt på bilen bytas i förebyggande syfte, så det är inte rimligt enligt Motormännen.



Min nuvarande bil - Honda CR-V 2006


Köpte i maj 2006 en Royal Blue Honda CR-V, lite av min drömbil. En bil jag satsar på att behålla länge, typ 10 - 15 år.
Honda CR-V är ingen terrängbil utan en bil avsedd för vägar och lättare offroad-körning, som Honda säger.
Fotona nedan är min Honda CR-V i lite miljöer den passar bra för.
Honda CR-V 2006 on small countryside roadCR-V = "Compact Recreational Vehicle" enl. Honda, dvs en compact crossover SUV.

Funderade under några år på att skaffa MC igen samtidigt som min tidigare SAAB 900c 1987 började närma sig sitt praktiska slut och behövde ersättas, vilket blev väldigt tydligt vintern 2005/2006.
Bestämde mig för att slå ihop MC och en ny bil till en lite mer speciell bil istället, vilket nog kan ge mig mest glädje och nytta!
Intressant nog har Honda CR-V lite av samma egenskaper som Honda Transalp som var den typ av off-road / touring MC som lockade mig, så är helt klart min smak.

Har alltid lockats av fyrhjulsdrivet med personbilsbekvämlighet, ända sedan Range Rover presenterades första gången någon gång i min tonår, men är först senaste åren det kommit ett utbud av lagom och vettiga små s.k. SUV-bilar. (Bilar typ Range Rover är för lyxiga, stora, dyra och bränsletörstiga för min smak...)


Honda CR-V 2006 in offroad countryside

Honda CR-V är normalt framhjulsdriven och har en fyrhjulsdrift (Honda Real Time 4WD) som kopplas in helt automatiskt så fort det finns en liten tendens till slirning på framhjulen. Inkopplingen styrs helt mekaniskt och sker via ett lamellpaket.
De senaste årsmodellerna har en förfinad fyrhjulsdrivning där inkopplingen sker väldigt snabbt utan någon märkbar slirning hos framhjulen. Vid lite busig start på lösgrus fås en förbluffande, lite overklig, acceleration utan hjulspinn när fyrhjulsdriften och antislirsystemet (VSA) gör ett fantastiskt jobb och bilen bara suger iväg med full riktningsstabilitet!


Honda CR-V 2006 in offroad countryside

Min Honda CR-V är utrustad med Hondas VSA system (Vehicle Stability Assistent) som både är ett antislir- och ett antisladd-system. Antislirsystemet fungerar även som elektronisk diffspärr för båda hjulaxlarna, vilket gör att man verkligen får maximal framkomlighet i dåligt vinterväder med mycket snö och ishalka. Den höga markfrigången på 200 mm och de stora 16 tum hjulen med 215/65 R16 däck bidrar också till god framkomlighet i snö. (Markfrigången är sänkt av sidfotstegen mellan hjulen, så den höga frigången syns inte riktigt.)


Honda CR-V 2006 in winter snow weather

Bilen har en väldigt trevlig och pigg 4-cylindrig i-VTEC bensinmotor på 150 hk och 2,0Liter slagvolym samt en mycket bra 5 växlad växellåda med väldigt destinkta lägen. Tändsystemet har separata tändspolar direkt på varje tändstift.
Motorn är utrustad med underhållsfri kedjedrift till kamaxlarna, vilket gör att man slipper dyra service med kamremsbyten.
Motorn ger en mycket god acceleration vid omkörning och 0-100km/hr avverkas på 10 sekunder.
Motorn arbetar väldigt fint över ett brett varvtalsregister med sin i-VTEC. Det här är verkligen något Honda kan!
Se en bra och utförlig beskrivning av hela Honda DOHC iVTEC K20A-motorns system!
(Beskrivning av Honda SOHC iVTEC R20A motorn för Honda CR-V III 2007-)


Honda CR-V 2006 in winter snow weather

Min bränsleförbrukning ligger på 8,3L/100km vid långkörning MellanSkåne - Karlskrona med mycket 110km/hr väg och sommarhetta med hårt arbetande AC. Vid lite kortare utflykter på väg med 70/90km/hr drar min CR-V 7,8L/100km och vid blandad kortare körning med en hel del stadskörning med AC i sommarvärme drar den ändå bara 8,7L/100km.


Honda CR-V 2006 on the beach in sunrise

Säkerheten är bra både för de åkande i bilen, andra bilar och oskyddade gångtrafikanter.
Honda CR-V väger inte mer än andra vanliga mellanklassbilar typ Volvo V50 eller SAAB 9.3 och har sina stötfångare i samma höjd som andra personbilar för bra samverkan med andra bilars krockzoner. Hela fronten inklusive motorhuv är gjord extra mjuk för att skydda gångtrafikanter, vilket vid krocktest med fotgängare gav de bästa resultaten hittills (2002) hos EuroNCAP Honda CR-V med tre stjärnor. Bilens krocksskydd för föraren blev fyra stjärnor hos EuroNCAP.
Så här stämmer det inte alls att alla SUV-bilar är farliga bensinslukande "monster" som går hårt åt andra trafikanter vid en eventuell olycka. Detta segment av mini-SUV eller compact crossover SUV motsvarar mer normala mellanklassbilar.


Honda CR-V 2006 on the beach in sunrise

Honda CR-V har även ett bra stöldskydd, enligt Thatcham är skyddet 5(5) stjärnor mot stöld av bilen och 4(5) för stöld ur bilen för årsmodell 2003 - 2006.


Jag känner mig otroligt nöjd med min Honda CR-V och trivs väldigt bra med den. Jag gillar dess bruksbetonade karaktär med bara ett fåtal knappar och funktioner att manövrera och dess robusta lite nyttobetonade uppbyggnad i kombination med ombonad innermiljö och lite diskret elegans.
Ska bli spännande att uppleva en vinter också.


Honda CR-V 2006 on the beach in sunrise

Eftersom jag nu inte valt en bränslesnål småbil är jag väl medveten om detta och cyklar mest eller åker spårvagn inom stan där jag bor och tar tåget när jag ska till angränsande städer - det är ju trots allt ens bensinförbrukning totalt per år som är viktig. Men Honda CR-V drar ändå ca 1dl/mil mindre än min förra bil SAAB 900C -87, vilken ändå drog ovanligt lite bl.a. med hjälp av egenutvecklad kraftfull elektronisk tändning.


Lite mer fakta kan du se i Honda CR-V säljbroschyr samt i Honda CR-V Tekniska specifikationer.


Honda CR-V modellhistorik:
Generation 1: 1996 - 2001
Generation 2: 2002 -  2006 (lanserades i december 2001) Är denna modell jag har.
2004 uppdaterades fronten och bakdelen kosmetiskt samt inredningen en del.
2005 uppdaterades fyrhjulsdriften Honda Real Time 4WD med bl.a. ett 50% snabbare ingrepp av bakhjulen, förbättrades fjädringen något m kraftigare krängningshämmare samt infördes fler krockkuddar, stöldalarm, VSA, 16" hjul, större bromsar och drive-by wire trottelspjäll.
Generation 3: 2007 - (premiärvisas 28 september 2006 på Paris-salongen)
Honda CR-V har sålts i 2,5 miljoner exemplar de första 11 år på marknaden och är den mest sålda SUVen i Norden.

Se även mer info nedan om Honda CR-V från perioden då jag funderade över mitt framtida fordonsägande.
Här finns referenser om tillförlitlighet, vinteregenskaper, ägaråsikter och testresultat för Honda CR-V.



Framtiden (2005/2006) - när jag fundrade över kommande fordon...
De övriga alternativa bilvalen har jag nu valt att radera här! 2009-01-16
Köpte ny bil i maj 2006, se ovan... och det blev Honda CR-V :)


Var på Motormässan 2005 i Malmö (se i mitt fotogalleri) och fastnat för några bilar jag tycker är intressanta. Kanske att drömma om som en famtida bil? Jag tycker det är något som lockar med fyrhjulsdrift ... lite framkomlighet på Skånska snövägar men även tekniken i sig. Men vill ändå ha en hyfsat smidig bil och absolut inte något kräng och gung körande och inte för törstig heller.
Och så är naturligtvis krocksäkerheten väldigt viktig för mig, både för de i bilen och oskyddade trafikanter utanför, vilket bl.a. Honda CR-V är bra på...
 
Honda CR-V, compact crossover SUV, off-road
(CR-V = "
Compact Recreational Vehicle")
En bil med lite snäll-tuff framtoning och inte så stor och klumpig som många andra "off-road" fyrhjulsdrivna bilar.
Jag sitter otroligt skönt i den, lite högre än i vanlig bil, vilket gör både sikten och insteget in i bilen bekvämt.
Känns väldigt ombonad inuti och ger mig en skön känsla.
Honda CR-V har även ovanligt rena avgaser.

I Motormännens årliga nybilsenkät 2004 blev Honda CR-V etta mätt i litet antal stora och små fel per hundra exemplar!
I Auto Motor & Sport Oktober 2005 nr 20 begtest är Honda CR-V bäst både bland biltestare och ägare! Den får en problemfrihet på 96%, kvalitetskänsla 85%, motor 86% och körglädje 80%.
En ägarkommentar var: "Totalt sett den mest vettiga, praktiska, roligaste, ekonomiska bil jag haft. En formidabel fullträff."
I Aftonbladets Bil-bilaga 2006-02-25 vintertestades 6st stadsjeepar och Honda CR-V fick bra omdöme med bra resultat i kupevärmetest, driftsäker, kul att köra, trygg och en låg bränsleförbrukning på 8,4L/100km under testets 150 mil vinterkörning.
Se svenska ägarnas egen betygsättning av och kommentarer om Honda CR-V på Cint.
Honda CR-V anses av många källor (t.ex. RACV, au) som den mest ekonomiska bilen att äga och köra inom mini-SUV segmentet 2006. Enligt RACV blir ett femårigt ägande med 1500 km/år drygt 6% billigare än för Toyota RAV4.
RACV har testat Honda CR-V 2005 och skriver positiva omdömen i sin rapport. RACV anger även säkerheten för bil i trafik till "Significantly better than average".
Jag är väldigt sugen (mars 2006) på denna som min nästa bil, även om den ligger lite högt för mig i pris. (Köpte en Honda CR-V fram mot sommaren ändå, efter att sålt mitt gamla lilla huset...)

Senaste nytt: Honda CR-V kom på 8:e plats av 100 bilmodeller i RELIABILITYINDEX 2006, för de senaste 10 årens mest tillförlitliga bilmodeller i England (UK).
Se ovan om min Honda CR-V. (Köpte en Honda CR-V i maj 2006.)
Lista över en mängd tester av Honda CR-V i Svenska tidningar och webbplatser
Teknikena Värld: Provkörning Honda CR-V 2002
Vi Bilägare: Honda CR-V 2002 beg test
Honda - klassens ljus - artikel i UNT om Honda CR-V 2005

YouTube videosekvenser:
Honda CR-V 2006 - test backtagningsförmåga i brant oplogad snöbacke - YouTube filmklipp
Honda CR-V II - test backtagningsförmåga + 4WD i hal isig snöbacke - YouTube filmklipp
Honda CRV offroad - offroadkörning längs blött väldigt lerigt terrängspår - YouTube filmklipp
Honda CRV front impact - Krockprov mot barriär I - YouTube filmklipp
Honda CRV front impact - Krockprov mot barriär II - YouTube filmklipp
Honda CRV front impact - Krockprov mot barriär III - YouTube filmklipp
Honda CRV side impact - Krockprov sidokrock - YouTube filmklipp
Crash Test of 2002- 2005 Honda CR-V - Krockprov, lågfartskrockar vid 5 mph - YouTube filmklipp


Att söka info kring bilar

Hur en tilltänkt bil förväntas klara rost kan du läsa i ViBilägares Rostregistret.
Tyvärr tar Vi Bilägares rostregister inte hänsyn till vilket "rostmotstånd" en bil får efter att ägaren kostat på en kompletterande rostskyddsbehandling!
Krocksäkerhet och rostskydd är två viktiga parametrar för mig, sedan får bilen gärna vara rolig och bekväm att köra och lite snygg  och småtuff att se på.

Om olika bilmodellers tillförlitlighet kan du se hos RELIABILITYINDEX 2006, där bl.a. de senaste 10 årens 100 mest tillförlitliga bilmodeller i England (UK) presenteras.

Om krocksäkerhet i verkliga krockar kan du läsa hos Folksam och vid krockprov hos EuroNCAP.
Personligen tycker jag Folksams resultat är intressantas då det gäller för den verklighet vi kör bil i!

Hos Folksam kan man se att min f.d. gamla SAAB 900 1987 har samma krocksäkerhet som de bästa av dagens (2006) småbilar har ute i verklig trafik, trots att dessa har så väldigt fina krockresultat hos EuroNCAP!

Luffa runt med bil, camping ... bil, tält, husvagn?


Jag har alltid gillat att "luffa runt" i Sverige och norden, först med MC och sedan med bil. Bara ha en grov resplan och köra lite som intuitionen leder mig, kanske följa vädret. Bo lite på vandrarhem, någon gång ibland på ett pensionat eller mindre hotell men oftast vildcampa i naturen i litet fjälltält. Två till tre dygn camping i naturen och sedan en natt på vandrarhem, helst med genuin charm, för lite bekvämlighet med dusch, matlagning och kanske träffa lite trevliga människor är perfekt.


Som en dag sommaren 2004 då jag vaknade i tältet en solig morgon långt in längs en skogsväg i Småland ... satte på lite te i Triangia köket och plockade cm stora blåbär på en liten 1/2 meter hög kulle precis vid tältet ... och allt akompanjerat av skogens ljud och dofter! Så härligt avkopplande.


Förra SAAB Combi Cupe byggde jag in drivelektronik till kupefläkten så den kunde köras med låg strömsnål fart hela natten.
Fällde man då baksätet till ett plant golv kunde man sova riktigt bekvämt och fläkten höll bilen med torr frisk luft inuti hela natten. SAABen håller temperaturen bra under sommarhalvåret.
Ska nog bygga in fläktelektronik i min nuvarande SAAB för lite bilcampande ...


Har aldrig direkt varit sugen på husvagn ... då jag gillar att vara på luffen varje dag med bilen och gärna då och då leta mig in på små och lite besvärligare vägar känns det som en husvagn skulle vara klumpig att dra efter sig.
Men med min ökande ålder hade kanske en liten enkel husvagn ändå varit bekvämt, istället för mitt fjälltält.
En husvagn ska så ifall vara lättdragen d.v.s. väga lite, ha lågt luftmotstånd och vara smal.



Regn gör världen vacker!
Webpage: server time: 41.8 ms, (incl. log: 37.9 ms) ||